I.Începând cu luna ianuarie 2024, ajutorul social și alocația pentru susținerea familiei vor fi înlocuite cu venitul minim de incluziune (VMI).
Venitul minim de incluziune este un beneficiu de asistență socială, finanțat din bugetul de stat, destinat familiilor și persoanelor singure care se află în situații de dificultate. Sprijinul financiar înlocuiește ajutorul social și alocația pentru susținerea familiei și va intra în vigoare de la 1 ianuarie 2024.
II.Venitul minim de incluziune are două componente:
- ajutorul de incluziune - familii/persoane singure al căror nivel maxim al venitului net trebuie să fie de 275 lei, respectiv 400 lei dacă persoana singură a depășit vârsta de 65 de ani;
- ajutorul pentru familia cu copii - nivelul maxim al venitului net trebuie să fie de 700 lei/membru de familie.
III.Cuantumul ajutorului de incluziune acordat familiei/persoanei singure reprezintă diferența dintre cuantumul maxim prevăzut de lege - 275 lei/lună/membru de familie sau 400 lei/lună în cazul persoanei de cel puțin 65 de ani și cuantumul venitului net ajustat, calculat conform legii.
Cuantumul maxim în cazul persoanelor care nu au niciun venit este de 275 lei/lună/membru de familie, iar în cazul persoanei singure cu vârsta de cel puțin 65 de ani, este de 400 lei/lună.
În cazul familiei cu copii, cuantumul ajutorului este stabilit în funcție de nivelul venitului net lunar ajustat și numărul de copii din familie, astfel:
Dimensiune familie tip familie | pentru familia | pentru familia monoparentală | ||
beneficiară de ajutor de incluziune, precum și pentru cea cu venituri nete lunare ajustate de până la 275 de lei/lună | care are un venit net lunar ajustat cuprins între 276 de lei/lună și 700 de lei inclusiv | beneficiară de ajutor de incluziune, precum și pentru cea cu venituri nete lunare ajustate de până la 275 de lei/lună | care are un venit net lunar ajustat cuprins între 276 de lei/ lună și 700 de lei inclusiv | |
pentru familia cu un copil | 107 | 85 | 120 | 110 |
pentru familia cu 2 copii | 214 | 170 | 240 | 215 |
pentru familia cu 3 copii | 321 | 255 | 360 | 325 |
pentru familia cu 4 copii sau mai mulți | 428 | 340 | 480 | 430 |
*Dacă din calcul rezultă o sumă mai mică de 50 de lei, atunci se acordă 50 de lei.
Persoană singură:
- cu vârsta de 18 ani care locuiește singură și nu se mai află în întreținerea părinților;
- cu vârsta între 16 -18 ani care locuiește și se gospodărește singură;
- cu vârsta de peste 18 ani care locuiește cu părinții/alte persoane și nu obține venituri proprii
- fiecare soț despărțit în fapt, cu domicilii diferite;
- cu vârsta de peste 65 de ani necăsătorită/divorțată/văduvă, care trăiește singură în locuința sa de domciliu/reședință.
Familie:
- soț și soție căsătoriți, care locuiesc împreună;
- soț și soție și copii lor necăsătoriți aflați în întreținere, cu vârsta între 18 - 26 ani, care urmează o formă de învățământ, cu domiciliu comun și care locuiesc împreună;
- bărbatul și femeia care locuiesc împreună cu copii lor necăsătoriți, cu vârste între 18 - 26 ani, care urmează o formă de învățământ;
- părinte/părinți și copii necasătoriți aflați în întreținere, cu vârste de peste 18 ani, încadrați în grad de handicap accentuat/grav,
Familie = persoana singură (necesătorită / divorțată / văduvă / arestată, a fost numită tutore) și copii cu monoparentală vârsta de până la 18 ani (26) care locuiesc și se gospodăresc împreună
Venitul minim de incluziune se acordă pe bază de cerere formulată de solicitant - titularul dosarului, care va fi însoțită de documente justificative privind veniturile realizate, componența familiei, bunurile deținute etc.
Componenţa familiei, filiaţia copiilor şi situaţia lor juridică faţă de reprezentantul legal vor fi verificate/validate prin SNIAS.
IV.Dosarul cuprinde următoarele documente:
- Formularul standard de cerere VMI;
- Declaraţia pe propria răspundere;
- Angajamentul de plată (pentru situaţiile în care se pot constata drepturi acordate necuvenit);
- Actul de identitate al solicitantului şi al membrilor familiei;
- Adeverinţe de venit pentru toate sursele de venit;
- Certificat de naştere pentru fiecare copil;
- Certificatul de deces pentru oricare membru decedat al familiei;
- Dovada şcolarizării pentru copiii cu vârsta cuprinsă între 3 şi 16 ani;
- Alte documente specifice situației solicitantului și familiei acestuia.
Stabilirea dreptului la venit minim de incluziune se realizează ţinându-se seama de bunurile familiei sau, după caz, ale persoanei singure, cuprinse în Lista bunurilor ce conduc la excluderea acordării venitului minim de incluziune.
V.Pentru calculul venitului net lunar ajustat se iau în considerare toate sumele primite/realizate de persoana singură, respectiv de fiecare membru al familiei, în luna anterioară solicitării VMI, cu excepţia următoarelor venituri:
- sumele primite cu titlu de prestaţii sociale în baza Legii nr. 448/2006 privind protecţia şi promovarea drepturilor persoanelor cu handicap, cu modificările şi completările ulterioare;
- alocaţia de stat pentru copii acordată în baza Legii nr. 61/1993 privind alocaţia de stat pentru copii, cu modificările și completările ulterioare;
- sumele acordate ca burse sau alte forme de sprijin financiar destinate exclusiv pentru susţinerea educaţiei preşcolarilor, elevilor şi studenţilor;
- sumele primite din activitatea desfăşurată ca zilier, în condiţiile Legii nr. 52/2011 privind exercitarea unor activităţi cu caracter ocazional desfăşurate de zilieri, precum şi cele obţinute în calitate de prestator casnic;
- sumele primite de persoanele apte de muncă din familie ca urmare a participării la programe de formare profesională organizate în condiţiile legii, dacă acestea nu au titlu de venituri salariale;
- sumele primite ocazional din partea unor persoane fizice ori juridice, precum şi sumele cu titlu de ajutor de urgenţă primite de la bugetul de stat sau local;
- stimulentul educaţional acordat potrivit prevederilor Legii nr. 248/2015 privind stimularea participării în învăţământul preşcolar a copiilor provenind din familii defavorizate, republicată, sub formă de tichet social pentru stimularea participării în învăţământul preşcolar a copiilor proveniţi din familii defavorizate;
- sumele ocazionale acordate de la bugetul de stat sau bugetele locale cu caracter de despăgubiri ori sprijin financiar pentru situaţii excepţionale;
- ajutorul pentru încălzirea locuinţei şi suplimentul pentru energie acordate în baza Legii nr. 226/2021, cu modificările ulterioare;
- indemnizaţia lunară de hrană acordată în baza Legii nr. 584/2002 privind măsurile de prevenire a răspândirii maladiei SIDA în România şi de protecţie a persoanelor infectate cu HIV sau bolnave de SIDA, cu modificările şi completările ulterioare, şi indemnizaţia lunară de hrană prevăzută de Legea nr. 302/2018 privind măsurile de control al tuberculozei;
- sumele primite cu titlu de sprijin, asigurate din bugetul de stat sau fonduri nerambursabile, acordate în baza legii sau în baza programelor operaţionale aprobate.
Obligaţiiletitularului:
- să se informeze anterior depunerii cererii;
- să procure toate documentele prevăzute de lege;
- corectitudine la completarea cererii privind veniturile, componeța familiei, domiciliu/reședință;
- să completeze angajamentul de plată cu indicarea sursei de venituri;
- să permită personalului accesul în locuință pentru realizarea verificării în teren;
- să comunice primăriei în a cărei rază teritorială îşi are domiciliul sau reşedinţa, orice modificare cu privire la domiciliu, venituri şi numărul membrilor familiei, în termen de maximum 10 zile de la data la care a
intervenit modificarea;
- să depună la primărie, din 6 în 6 luni, declaraţia pe propria răspundere;
- persoanele apte de muncă care nu obţin venituri în baza unui contract individual de muncă, raport de serviciu sau altă formă legală de angajare şi nici din activităţi independente sau activităţi agricole, au obligaţia să se prezinte, ori de câte ori sunt solicitate de agenţia teritorială pentru ocuparea forţei de muncă în a cărei evidenţă sunt înregistrate ca persoane în căutarea unui loc de muncă, în vederea încadrării în muncă sau a participării la serviciile pentru stimularea ocupării forţei de muncă şi de formare profesională;
- una dintre persoanele majore apte de muncă din familie are obligaţia de a presta lunar, la solicitarea primarului, activităţi sau lucrări de interes local.
Cererile se depun pe hârtie la sediul Direcţiei Generale de Asistenţă Socială şi Protecţia Copilului Sector 4, situat în București, Bd. Metalurgiei nr. 12 - 18, Grand Arena, etj. 1, Sector 4 - București, programul cu publicul fiind: luni - miercuri 830 - 1600, joi 830 - 1800, vineri 830 - 1330 sau electronic pe adresa indicată.
Cerere - declaraţie pe propria răspundere
Date de contact:
E-mail: ajutoaresociale@dgaspc4.ro
Tel: 0372.715.100; 0372.715.101.